måndag 1 december 2014

Strykkudde och julhästar


Den här lilla lurvsudden kunde de små barnen
rida på igår under stadens skyltsöndag.
Visst är den väl rar?
Hade velat vara liten igen för att få rida på den.


Det är faktiskt många år sedan jag var inne
i staden just skyltsöndagen.
Förr var det ju då den riktiga julstämningen
satte in och alla gick man ur huse för 
att uppleva försmaken av jul.

Barnen flockades vid fönstret till järnhandeln,
som hade byggt upp en elektrisk tågbana i skylten,
tryckte näsorna mot glaset, 
såg tåget tuffa runt och önskade 
att de skulle få ett alldeles eget tåg av tomten.

Men nuförtiden börjar ju affärerna sälja 
och skylta med julsaker redan i oktober så de flesta 
är väl ganska blasé vad gäller julskyltningarna nu.
Inte speciellt många människor var ute 
samtidigt med mig i alla fall.

Det som lockade mig var att det fanns några
marknadsstånd på och vid torget.
Köpte den fina hyacinten som sitter 
i ett gammalt halvlitersmått
och saffransskorpor som en skolklass sålde.


Inne i godsmagasinet stod en trevlig kvinna
och sålde egenhändigt tillverkade handarbeten
till förmån för Läkare utan gränser.
Det tyckte jag var extra behjärtansvärt 
och ville köpa den här fina tygkassen.
Men se det gick inte alls för sig.
Dem gav hon bort istället för plastpåse 
när man handlade av henne.


Jaha, då fick jag väl köpa en strykkudde då
för fina dockkläder har jag ingen användning för.
Men strykkudde... vad är det?
Jo, man stoppar in ena handen i den 
(som en grillvante) och för in kudden i t.ex. en blusärm
man inte vill ha veck på och stryker med järnet mot kudden.
Fiffigt, eller hur?
Du kanske redan har sett eller hört talas om strykkuddar
men för mig var det något helt nytt.
Vet inte om jag någonsin kommer att använda den
men som sagt det går till de modiga läkarna.

Vilka fantastiska människor det finns
både läkarna som verkligen riskerar sina egna liv för andra
och den rara kvinnan som arbetar fram alla fina saker utan egen vinning,
Kanske något att ta efter!


Även denna fina Fjording fanns att rida på
och då blev jag riktigt nostalgisk.
Vår första häst var just en Fjording.
24 år gammal, stor, snäll och trygg 
för två tjejer i 7-årsåldern.
Boss fanns hos oss några år innan han
fick sluta sitt liv på grund av ålder.

Ha en fin tid i väntan på julen!
Kram Yvonne

4 kommentarer:

  1. Fina hästar!
    Strykkudde har jag aldrig hört talas om men det var en riktigt fiffig idé. Så fint av kvinnan att lämna varorna i en tygkasse istället för onyttig plast.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Tomtehäst! Så himla söt.
    Den fina påsen var ju toppen. Tänk att sitta och sådana och ge bort istället för plastpåse. Bra initiativ av damen!
    Kram till dig.

    SvaraRadera
  3. Häromkring har det varit flera julmarknader, men jag har inte varit på en enda. Det har bara inte passat i tid och det gör mig lite besviken för jag tycker om att strosa omkring och titta på alla saker och insupa själva stämningen. Men, det måste ju finnas en och annan kvar ännu ...
    Strykkudde har jag inte hört talas om. Min mamma hade en sorts tygklädd bräda som hon brukade stoppa i ärmen, när hon skulle stryka.
    Jag använder tygkassar ibland - har dem i reserv när jag ska handla.
    Önskar dig en god fortsättning på december och må så gott!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Fiffigt med strykkudde!!! Fina julklädda hästar och vilken jobb som damen gjorde med sina egen gjorda påsar, som hon dessutom inget betalt tog för..!!

    SvaraRadera