söndag 10 januari 2016

Fåglar i snön


Vi matar fåglarna
och de kommer i stora flockar
och förser sig i vinterkylan.


Man kan säga att det är full rulle på dem.
De sitter en liten stund för att leta efter ett frö
och sedan flyger de snabbt upp i ett träd för att äta.


Den som är snabbast är blåmesen
som jag har svårt att fånga på bild. 
Lyckades till slut få fast den här tillsammans med 
talgoxe, domherrar och koltrast.
Koltrasten är sävligare,
tror kanske att storleken skyddar den.


Maten finns ursprungligen i en fröautomat
men hackspetten sprider ut fröna ur den
i sitt letande efter det största fröet
och det gynnar så klart de andra fåglarna
som gör att många kan äta samtidigt på marken.


Men risken med att äta på marken
är att man kan bli äten av katten.
Py Jamaz gillar, som alla andra katter,
 att speja efter fåglarna.
Småfåglarna flyger iväg så snart hon visar sig
men koltrasten utmanar ödet
och sitter kvar vid sitt äpple.
(Busken har jag klippt ner lite för att bättre kunna se fåglarna.)


Till och med stenknäcken har redan hittat hit.
Den brukar annars dyka upp först i februari - mars.


Nötskrikorna har blivit talrikare och modigare.
De visar sig ofta nuförtiden.
Det är så fint att ha alla dessa bevingade varelser utanför köksfönstret.



Medan jag handarbetar på kvällarna går TV:n oftast.
Försöker att tima in det jag tycker verkar intressant.
Ett program om norrsken fångade mitt intresse.
Fascinerande naturfenomen!
Det här är en magisk bild tagen av en norsk fotograf.
Påminner om en ängel, eller hur?


Är du också irriterad över all mer eller mindre dum reklam
 som matas på oss i TV-rutan?
Ibland finns ändå fina sekvenser i reklamerna som den här.
Fråga mig inte vad de gör reklam för 
(det passerar oftast obemärkt förbi mig)
men de här raringarna är ju bara helt underbara
 när de tar varandra i tass och ligger och njuter.

Ta hand om varandra och njut av livet!
Kram Yvonne

8 kommentarer:

  1. Det är så roligt att titta på fåglarna runt maten, kan sitta och titta hur länge som helst. Domherrarna har ännu inte dykt upp men det kommer en rödhake och det är nog min favorit. Men du menar väl nötskrika och inte nötväcka? Nötskrikan har jag ännu inte sett men däremot har vi ganska många nötväckor.
    Plusgrader idag men det ska bli kallare igen - och då blir det halkigt.
    Ha en fin ny vecka, vännen!
    Kramar Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva! Visst är det nötskrikor, så ordblind man kan bli på sin egna text!

      Radera
  2. Det är så härligt att titta på de små fåglarna. Tänk vad de måste kämpa för att äta hela tiden. Vackra bilder du fått till, de är ju snabba de små liven. Koltrastarna äter massor av äpplen här hos oss. Py Jamaz ligger precis som Maya och spanar, frågan är lyckas hon ta någon fågel? Maya har aldrig fångat någon (hon är ju i koppel i och för sig)
    Den där reklamen med bäver eller utter vilket det nu är, är ju så fin. Mötesplatsen är det som "reklamas". Min favoritreklam just nu är Flygresor.se den med kattungarna med vingar!
    Kram till dig kära bloggvän. Önskar dig en fin vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr har det hänt några gånger att Jamaz fått tag i en fågel.

      Radera
  3. Så fina de är och så fint du lyckats fånga dom på bild. Domherrarna har nog en särskild plats i mitt hjärta. De lyser upp och kommer inte fram så ofta. Åtminstone inte här hos oss. Vilken vacker bild på norrskenet. Tänker mig den i glas ... Vår natur är fantastisk. Ha det riktigt gott! Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Norrsken har jag faktiskt sett "live" trots att det var i Stockholms skärgård. vi var långt ut med vår båt och på kvällen vid grillen på en bergsknalle såg vi nått otroligt häftigt. Förstod inte då vad det var vi såg, men vi hörde senare att det var norrsken. Mycket ovanligt - och det gick bara att se långt ut i havsbandet där inga andra ljus störde.
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  5. Så många fina fåglar och vad duktig du är som har lyckats fånga dem på bild. En av höjdpunkterna med att vintern har kommit på allvar till Skåne är att då får vi också se de vackra Domherrarna. Så fina!

    De söta uttrarna är en stor favorit här hemma och det blir många "åhhhh" när de dyker upp i rutan. :)

    Ha en fin helg kära Yvonne och ta hand om dig.♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  6. Hej Yvonne,

    Jag kom att tänka på dig idag. Hur har du det?
    Hoppas du har möjlighet att svara mig. Många hälsningar Petra

    SvaraRadera