tisdag 19 april 2016

Vårens njutningar


Det är en underbar tid vi har just nu
med vårblommor som generöst låter oss njuta.
Insekterna förser sig av deras goda.


Porslinshyacinterna blir kraftigare
och sätter fler blommor för varje år.
De sprider sig också tacksamt i trädgården
som många av de andra vårliga "lökblommorna".


Primulorna har också börjat blomma 
och färgprakten i trädgården ökar stadigt.
Vädret är ju lite si och så 
men det är väl som det ska vara i april.
Fast visst är det ändå lite trevligare 
att vara ute och njuta när solen skiner
och kanske ha en mugg te eller kaffe i handen!
För att inte tala om fåglarnas livgivande kvittrande  


Ta vara på vårens njutningar!
Kram Yvonne

4 kommentarer:

  1. Porslinshyacinterna ser riktigt fina ut! Såna skulle jag vilja ha.
    Visst är det härligt när våren är här. Igår var det dock en kylig dag här i Halland. Ömsom snö och hagel ömsom regn och nästan stormbyar.
    Framåt eftermiddagen blev det sol men fortfarande iskall vind.
    Nu vill jag ha värme och sol.
    Vi tog in ved igår och tände i kaminen. Skönt!
    Ha en fin onsdag. Kram till dig fina vän.

    SvaraRadera
  2. Ja, våren är här men vinden är kylig, det är aprilväder. Jag tycker det är skönt när man hinner upptäcka varje blomma som slår ut och rosor och buskar börjar grönska. Men hur gick det till när gräsmattan fick så högt gräs???
    Lärde mig nyss att porslinshyacinterna är bra på att föröka sig så nu är jag så rädd om de få lökar jag har, hoppas det blir några fler nästa år. Gullvivan är också fantastisk på att föröka sig och den minner om min barndom när vi gick till en ödetomt och plockade stora fång. Och den milda doften, fint.
    Nu är det väl snart dags med en Ölandstripp för er?
    Ha det fint i vårens grönska, fina du!
    Kramar Eva

    SvaraRadera
  3. Härliga bilder. Vårblommor är bara så fantastiska. Kanske man blir extra glad för de första som kommer efter vintern. Här är nätterna kalla. Idag var det en grad då jag for till jobbet vid nio men om jag ska vara positiv så blir ju våren längre då och jag får njuta av den längre. Hinner liksom med på något sätt.
    Nu önskar jag dig god fortsättning på helgen. Allt gott! Kram.

    SvaraRadera
  4. Älskar alla typer av vårblommor och vill bara ha fler och mer och andra sorter.....men man kan ju inte ha allt. En del trivs också bättre hos en och andra trivs inte alls eller äts upp tyvärr!
    Här är det också kallt om nätterna, inatt t.ex. -2 grader! Och idag är drar det isande vindar, så jag ska inte gå ut förrän framåt eftermiddagen när det blivit lite varmare än 5 grader!!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera