lördag 14 maj 2016

Som naturens egna små läppstift


Som små toppiga läppstift 
står äppelträdets knoppar


innan de slår ut i de allra vackraste blommor.


Sedan senast har jag planterat gurkor och squash.
Små, men naggande goda plantor.
Synd att det blev kyligare,
men det hinner nog bli lite frukter 
innan innan sommaren är slut.


Sparrisen har börjat krypa upp ur marken.
Denna goda, söta och knapriga primör.


Pingstliljorna blommor,
den gamla enkla sortens narcissa,
 som jag tycker allra mest om.


Till min stora glädje kommer tulpanerna upp även i år


och en grodkung har fått flytta in i trädgården.


I år har jag fortsatt att mata fåglarna
och det är fint att se dem komma fram för att äta
bland blommor och grönska.


Firar mitt 500:e inlägg 
med lite fler äppelblomster!

Nu väntar jag bara på lite mer värme igen!

Trevlig pingst!
Kram Yvonne

7 kommentarer:

  1. Grattis till 500, kära vän! Jag har aldrig koll på hur många inlägg jag gjort så nu var jag tvungen att kolla - 552.
    Äppelblomman är så vacker, vi har några träd i trädgården och det är jag så tacksam för, det är absolut den finaste tiden när de blommar. Vi brukar också göra en cykeltur utmed gamla beteshagar här på kusten när vildaplarna blommar, så vackert och på marken blommar massor av gullvivor. Ja, det är fint!
    Ha det fint, vännen!
    Kramar Eva

    SvaraRadera
  2. Vilka härliga bilder på fruktblommorna! Här på gotland har vi endast en vildapel i parken. Det fick vara kvar när vi avverkade ett hundratal träd för det har så vackra blommor, men det blommar senare än odlade träd!?
    I Stockholm där vi hade ett äldre hus så fanns det många fruktträd på vår lilla tomt. Så många att jag efter 30 år tröttnade på att ta hand om all frukt. Så här har vi inga sådana.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  3. Åhh... sparris som är så gott. Även jag saknar värmen, har suttit här i en stor tröja och kurat idag. Det blev en riktig innedag men ute är det så vackert ändå och jag hoppas innerligt det är mycket sommar kvar ännu. Tack för vackra bilder. Riktigt ögongodis.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Sparris är ju en rolig växt. Jag vill gärna prova att odla den. Kanske nästa år!
    Vilka vackra bilder du bjuder på. Hackspett är riktigt fin där i set blommande trädet. Önskar dig en fin ny vecka finaste bloggvän. Kramar från ett regnigt Halland.

    SvaraRadera
  5. Ja, du har så rätt - nu väntar vi på värmen igen! Jusgt nu är det bara ogräset som växer. En fördel är dock att tulpaner står sig ovanligt länge!!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  6. Grattis till de 500! :) Och så mycket härlig blomster och grönska hos dig. Man kan inte annat än älska månaden maj med all dess härlighet. Och sparris som är den bästa av alla primörerna. Vansinnigt gott! :)

    Jag hoppas att du får njuta av fina dagar bland allt det vackra kära Yvonne. Ta hand om dig!♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  7. Oj, så flitig du varit med att skriva inlägg. Jag har ingen aning om hur många jag skrivit och mindre och mindre har det blivit sedan jag började med instagram istället.
    Äppelblom är fint - ja, allt som blommar så här på vårkanten tycker man är vackert eftersom man längtat så.
    Ha det fortsatt fint och må så gott!
    Kram Inga

    SvaraRadera