tisdag 26 juli 2016

Sparreholms slotts festival för klassisk dressyr


I lördags (jag är inte så snabb på bloggen)
var jag med dottern till Sparreholms slott
och tittade på hästar.
Det var träning för duktiga instruktörer,
både markarbete och ridning.
Några hade anmält sig för att träna sig i klassisk dressyr
och vi andra var där för att titta och lära som åskådare.


Vi var i första hand där för att se när min brorsdotter
tränade med sin fina Nordsvensk Kulla för Cricco Åkerberg.
De var så duktiga!


Vid lunchtiden var det uppvisningar blandade med
undervisning av några instruktörer.
Här är det Christina Drangels dotter Vera som visar 
att man kan träna upp sig själv och häst 
till att rida, t.o.m. hoppa, utan sadel och träns.


Cricco Åkerberg talade bl.a. om balans
medan hon red sin fina Lusitano Toureio.
(Hästrasen Lusitano har fått sitt namn från det gamla
namnet för Portugal, Lusitania.)


Men den som verkligen stal mitt hjärta var Wout.
Han är en Frieserhäst från Holland, högt skolad i dressyr.

Tyvärr blev han allvarligt skadad i hagen för ca 1 år sedan,
(en stor muskelskada i vänster lår, kunde inte ligga ner på 2 månader)
men ägaren Malin Hellstedt (ännu en av instruktörerna) har lyckats
att rehabilitera honom så att han idag fungerar bra.
Här sparkar han boll med både fram- och bakbenen.


Han är så otroligt snygg och duktig!
Han rör sig så lätt och smidigt, flyter fram.
Vilken tur för honom att han har Malin som ägare.
Avlivning var aldrig ett alternativ för henne och hon lyckades.
Jag blev helt tagen av detta ekipage! 

Det blev en mycket trevlig lördag
med många fina hästar och duktiga ryttare
och inte minst att umgås med min fina dotter.

För snart 30 år sedan började jag och min dotter att rida.
Vi höll på med hästar i nästan 20 år innan
värk (för mig) och studier gjorde det svårt att fortsätta.
Men vad sugen jag blir på att rida när jag ser dessa fina hästar!
Realistiskt är det inte,
 men önska kan jag ju alltid 
- att min kropp ska läka som Wouts. 

Ha det gott!
Kram Yvonne

4 kommentarer:

  1. Vilken trevlig dag ni haft! Har umgåtts med hästar nästan hela livet men jag är inte så bra på att jobba med dem. Är fascinerad av dressyr och hästhoppning.
    Ha det fortsatt fint, vännen!
    Kramar Eva

    SvaraRadera
  2. Visst är det underbart med hästar! Som alla andra småtjejer så red jag naturligtvis, men sen så kom jobb & killar (Rolle) i vägen. Så på 70-talet tog jag upp ridningen igen vilket var toppen.
    Men det tog också slut eftersom jag hade en bit att åka till ridskolan och ingen väninna som åkte med. På vintrarna blev det trist, så jag la av tråkigt nog.
    Den underbaraste ritten jag gjort var dock på High Chaparall när vi bodde där inför ett bilrace. Tidigt på morgonen innan racet så red hela gänget (8 st) ut i skogen. Både nybörjare och vi tre mer vana. Hästarna var överlyckliga eftersom dom inte hade ridits på ett tag.
    Rolle var dock inte så glad. Han - som var helt nybörjare - fick en Fjordling som bara ville hem till stallet hela tiden. *fniss*
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera