tisdag 20 augusti 2013

Summera dagen



Trots att det fortfarande är 20 grader varmt
 i sjön blev jag frusen efter kvällens bad.
En stor kopp myntate med honung,
ylletröja och raggsockar gjorde susen.
Värmen återkom till kroppen.

 
Kvällens fullmåne var magisk
med molnslöjor
som gav den en mäktig ljuskrans.

 


En daglig översikt över vad man åstadkommit och upplevt
 gör att man först blir varse sitt görande och låtande.
                                                      - Johann Wolfgang von Goethe

Sätt dig lugnt ner till bokslutet sedan du stängt din dags dörr.
Notera debet och kredit - det du försummat och utfört,
 gå inte förbi något som oväsentligt i händelser, impulser, tankar
eller handlingar, det skenbart obetydliga kan vara det viktigaste.
Föresätt dig sedan att morgondagens resultat skall bli bättre.

(Ännu ett Ord på vägen ur Nionde samlingen.
 Kloka ord som skrevs redan 1949 och de är giltiga även idag.)

Det är en bra tanke att summera dagen
som ett avslut innan man somnar
och förhoppningsvis sover gott
och vaknar till en ny dag fylld av energi.

Även kloka Mia Törnblom ger oss rådet att varje kväll
 summera det som varit bra och mindre bra/dåligt.
Hon förordar att vi ska skriva ner dagens varande
 och våra önskningar för morgondagen/framtiden.

Jag har själv mycket kvar att lära
ty trots att jag nu lever mitt passionerade liv,
och har evig semester, vill tiden konstigt nog
 inte riktigt räcka till för allt jag vill göra.
Måste lära mig att ännu bättre prioritera
det som är viktigast för mig här i livet.

Kram Yvonne


 
 


2 kommentarer:

  1. Bra ord på vägen!
    Numer blir det bara morgon- och kvällsdopp på helgerna för mig, jag tycker nästan jag har ett behov, det är så skönt efteråt.
    Fullmånen - ett elände - jag sover inte!
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Vilket härligt inlägg och så sant...det gäller att tänka efter lite ibland! :)

    Jag har hört om rådet att tänka tacksamma tankar innan sänggåendet att känna sig nöjd efter dagen med det man åstadkommit eller inte åstadkommit....men ändå att kunna känna tacksamhet över livet osv....har också hört att tacksamma människor lever några år längre...hihi...

    Kanske sover man lite bättre...

    Vilka vackra bilder!

    Ha de gott
    Kram Lollo♥

    SvaraRadera