lördag 28 juni 2014

Pionernas tid


Underbara blommor!
Visst är det fantastiskt med alla 
våra vackra blommor.
Kanske är det så att det är en mening med 
att de bara blommar en kort tid.
Uppskattar vi de olika sorterna mer 
eftersom vi endast kan njuta
några få veckor av dem varje år?

I varje fall har de olika blomsorterna sin tid
och vi har alla vår egen favoritblomma.
Jag har själv många blommor vars tider
jag tycker mycket om: 
orkidéer, förgätmigej, äppelblom...


Just nu är det ännu en favorit som blommar,
 pionerna,
dessa stora, kraftfulla blommor,
en del med vidunderligt ljuvlig doft.

Som kompensation för de korta tider
de flesta sorter blommar
 är det säkert så att Gud skapade de olika sorterna
som ständigt kommer fram blommande i sin fulla prakt
ända långt in på hösten och ännu är det långt dit.

Låt oss fortsätta att njuta av våra favoriter!

Ha det gott!
Kram Yvonne

3 kommentarer:

  1. Ja, man uppskattar varje blomma i trädgården så oerhört när de slår ut i full blom, när de sedan blommat över blir det lite saknad eftersom man inte har hunnit tröttna. Pionen är en blomma man saknar väldigt mycket och nu försöker jag få tag i sådana om blommar vid olika tider... bara för att jag inte känner mig färdig när de första blommat över utan vill ha mer och mer.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Ljuvliga pioner! Mina har blommat över för i år. Tyvärr gör regnet dem tunga och lite ledsna. Har du prövat hänga en utslagen pion på tork? Det blir jättevackert, som en stor ros��

    SvaraRadera
  3. Jag var på Öppen trädgård i en trädgård i Bie i dag. En underbart romantisk trädgård med pioner, pioner, pioner...Ja, enligt ägarinnan så fanns där ett sextiotal pioner! Det var så himla fint! Har du varit där? I Stensätter i Bie? Väl värt ett besök!

    Kram // AH

    SvaraRadera