onsdag 29 oktober 2014

Hungriga fåglar


Började mata fåglarna för ett tag
sedan när det började bli kyligt ute.


Sedan blev det ju varmare igen
men jösses vad fåglarna ändå är hungriga.
Äter de upp sig inför vintern?


Jag är inte människa till 
att kunna räkna dem alla,
men de är måååånga
och snabba.

Tjugo - trettio talgoxar
och nå´n enstaka blåmes
fladdrar fort förbi och tar sig ett frö
i ett rasande tempo.
Inte alls som på vintern då de oftast
lugnt och stilla hämtar maten.

Extra roligt är det att nu få se 
denna fågelakrobatik.

Ha det gott!
Kram Yvonne

3 kommentarer:

  1. Jag har inte börjat mata fåglarna än men inatt var det frost så nu är det dags. Fröerna finns redan så nu ska automaterna laddas och det ska bakas talgkakor!
    Ha en fin helg!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Jag matar oxå redan! Tycker det är kul att se på de små fåglarna när de äter. Maya gillar det hon med! Kram kram.

    SvaraRadera
  3. Vi matar också nu och i år verkar det fullkomligt krylla av talgoxar och blåmesar. De blir törstiga också av fett och frön och det är en oavbruten kö till vattnet i dammen. Gratis trädgårds-show, tänkte jag först men så kom jag på att så gratis är det minsann inte. Vi brukar skoja om i kassan på ICA att huvudparten av det vi handlar är till fåglarna och hunden.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera