onsdag 24 februari 2016

Den tysta massan


Följde med intresse Morgan Allings Mission
 på TV om mobbning.
Han pratade bl.a. om att den tysta massan
som bara ser på och inte agerar
är delaktiga i mobbningen.

Jag tänker att detta inte bara gäller vid mobbning.
Det gäller hela tiden i samhället,
att göra sin röst hörd.
Talar du inte om vad du tycker
när det sker något du anser är galet
är det lätt att tro att du håller med om galenskapen.
(Naturligtvis ska vi även visa vår uppskattning 
till dem som gör goda handlingar.)


Vi har yttrandefrihet i vårt land
och den rätten ska vi använda oss av.

Den tysta massan MÅSTE börja agera
och säga ifrån till de dårar som inte kan sköta sig,
oavsett om de är svenskar eller utifrån kommande.

Välkommen hit till vårt fina land
säger jag till människor som kan sköta sig
och anpassar sig till våra lagar och förordningar.

Den avoghet som gjort sig gällande
gentemot nysvenskarna beror till stor del på
de som begår brott och på fel sätt 
förser sig av våra förmåner.

Morgan blev utsatt för övergrepp när han var liten
och fick vid vuxen ålder veta att vuxna grannar hade hört
hur barnen skrek och ville ha hjälp, 
men ingen gick in till fosterfamiljen 
för att hjälpa barnen som led!!! 
Förskräckligt!!!

Det är verkligen dags att vi slutar vara så himla mesiga
och våga kliva fram ur den tysta massan.

Ha det gott!
Kram Yvonne

4 kommentarer:

  1. Så rätt du har. Många är så rädda för "att lägga sig i". Jag tycker det är en skyldighet när vi upptäcker att någon blir utsatt frörnågot. Vågar man inte agera ensam, kan man åtminstone kalla på polis eller nån annan som kan hjälpa till.

    SvaraRadera
  2. Jag skriver under på vartenda ord du skriver. Så sant att det borde skrikas ut men trots att det sägs om och om igen är vi lika mesiga. Rädda för att lägga oss i. För några år sedan kostade det ett barn livet inte så långt härifrån. Fruktansvärt. Jag tycker om Morgan och det han gjort av sin barndoms elände. Ha det gott och låt oss tala UT. Tydligt! Kram!

    SvaraRadera
  3. Det är inte lätt att "stå upp för sina åsikter" eller "försvara dom små"!
    Jag tillhör dock den typ av människa som i mesta delen av mitt liv sagt vad jag tycker, tänker och känner. Och visst har man ibland fått utstå en del saker, speciellt när man har lite andra åsikter än den grå massan. Men det har alltid känts skönt att vara lite "motvalls kärring" (även här på bloggen) och då får man ta skiten.....
    KRAM
    Susie
    Susie

    SvaraRadera
  4. Rätt talat! Jag vill gärna säga vad jag anser och jag står för det, däremot är jag inte en person som provocerar. Men om jag tycker något är fel kan jag bli riktigt arg, nu är jag så gammal så jag räds inte. Det är viktigt att veta att man kan vara anonym om man vill uppmärksamma något som är fel.
    Morgan lyssnar jag gärna på och beundrar honom mycket.
    Ha en fin helg, du kloka vän!
    Kramar Eva

    SvaraRadera