onsdag 8 juni 2016

No more war!


Tittade på Amnestys konsert i Argentina från 1988 igen!
Reagerade på denna banderoll i publikhavet.
Då, i slutet av 80-talet, 
trodde jag att vi var på väg mot en bättre värld 
med större medmänsklighet och förstånd.

Tyvärr har det visat sig 
att det som ökat är egoismen och girigheten.
Vi står inför gigantiska problem på jorden,
men det enda många verkar tänka på 
är att företagen ska gå med vinst,
 även om jordens miljö förändras så till den milda grad 
att mänskligheten kommer att försvinna. 

För vi måste inse att många djurarter försvinner från jorden
och varför skulle inte människan kunna gå samma öde till mötes
 om vi inte gemensamt besinnar oss.
Det gäller ju också för all osämja som råder i världen.
Alla oförrätter som folkslag utsätter varandra för
och anser sig tvingade att hämnas ökar fientligheten.
Vi lever just nu på gränsen till katastrofer varje dag!

Usch ja, det är komplexa problem!
Men kan vi återigen ta till oss de gamla kloka orden:
Älska, glömma och förlåta?

Låt oss vara snälla mot varandra!
Kram Yvonne

3 kommentarer:

  1. Ett bevingat ord stämmer in här; "folk" är inte så dumma somm man kan tro, dom är dummare.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  2. Nog känns det som grymheten har ökat sen 80-talet, och även girigheten. Ändå känns det som medvetenheten har blivit större på vissa områden. Men så länge girighet och egoism finns hos de "bestämmande" kommer det att finnas krig.
    Jag hoppas du blir frisk fort så du kan bada! Jag vet ju att du också njuter av bad. Bad är hälsosamt tror jag.
    Ha det fint och var rädd om dig!
    Kramar Eva

    SvaraRadera
  3. De tre orden skulle lösa mycket, rent av det mesta tror jag. När du skriver om 80-talet önskar jag mig nästan tillbaka dit och den banderollen borde plockas fram igen och kopieras i många exemplar. Det är en negativ värld vi lever. Ibland är jag tvungen blunda och försöka se det vackra för att orka. kanske låter helt tokigt men sådan är jag. Ändå är det skönt läsa ord som beskriver allt detta kaotiska så bra. nu ska du ha en fin helg. Kram Maria.

    SvaraRadera