söndag 16 oktober 2016

Fågelskådning


På väg hem från årets campingsäsong
tog vi vägen ner till Södra udden.
Jag ville titta på lite fåglar innan vi for hem.
Långe Jan står stolt och vacker därnere.



Jag är ingen tålmodig fågelskådare
men fick ändå se ganska många.
Framförallt vitkindade gäss som betade i mängder.


Äntligen fick jag också se den här lilla gynnaren
- kungsfågel.
De for fram överallt bland buskarna på udden.
Snabba som blåmesar flög de fram och tillbaka,
kvittrade och var svåra att fånga på bild,
men så söta, 
(fast det inte riktigt syns på bilden).


Vi campade vid Stenåsa och på gärdet nära campingen
stod många tranor och åt.
Några flög iväg för de gillade visst inte 
att vi stannade bilen och tittade på dem.


Denna camping ligger alldeles vid havet
och jag kunde gå ner till stranden 
och titta på fågelsträcken som kom från norr.
Det är mäktigt att se dem 
när de kommer i så stora antal.
Ibland kom det tre, fyra formationer på en gång.


Vid stranden finns ett fågeltorn
som jag så klart klättrade upp i.
På väg ner ur tornet överraskade jag en havsörn
som flög i riktning mot mig.
Jag tittade upp från den branta trappan
och såg örnen vända runt med flaxande vingar
 20 m från mig innan den flög iväg bortåt igen.
Det var en riktigt häftig upplevelse att få se den så nära.

(Denna fågelskådning skedde för nästan  två veckor sedan.
 Synd att vi inte var på Öland nu när det tydligen varit
riktigt många och spännande fåglar på udden.)


På kvällen innan vi for hem
fick vi uppleva denna guldhimmel.
Ett vackert slut på denna säsong!





Tack för alla fina kommentarer från er vänner!


Ha det gott!
Kram Yvonne

2 kommentarer:

  1. Kungsfågeln tror jag inte jag sett men däremot har vi tranor på åkern utanför tomten. Vi bor vid ett ställe som många fågelskådare kommer till men det är först på senare år jag har upptäckt att vi har en stor artrikedom här.
    Ha en fin höstvecka, vännen!
    Kramar Eva

    SvaraRadera
  2. Det är likadant här, en massa fåglar far i formation över himlen - speciellt framåt eftermiddagarna verkar det som. Vet dock inte varför, men det kanske är så att dom tidigt på morgnarna kommer norr ifrån och sen vilar dom seg några timmar innan dom fortsätter söderut!?
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera