måndag 29 april 2013

Landet igen

 
 
Nu har jag varit på landet igen!
Fyra dagar med skötsel av djuren.
Ansvar för någon annans älskade vänner.
Tursamt nog har det gått bra.


 
Killingarna Selma och Johanna
 har fått dia sina flaskor två gånger om dagen.
De har fått goda grenar att gnaga på,
förutom hö, betfor och kraftfoder
och rent vatten emellanåt,


 
dessutom massor av kroppskontakt
med kel och kramar.
De har varit givmilda med att ge
 sin massage både på rygg och axlar.
Min mamma var med på denna lantvistelse
och det var till stor hjälp vid matningen.
Det är inte lätt att mata två livliga,
klättriga killingar själv.


 
Små busiga charmisar är de!


 
Tuppen och hönorna är inte så keliga av sig.
De är nöjda om de får lite extra god mat ibland,
t.ex. majs, matrester eller grönsaksrens.
 
En hönrackare ville ruva på äggen
så jag fick dra ner jackärmen över handen
 för att inte bli hackad när jag stal äggen från henne.
Jag förstår att hon blev lite purken,
men ett ilsket nyp från en höna känns faktiskt rejält.
Jag fick känna på det innan
 jag kom på hur jag skulle lösa problemet.



Tack snälla hönorna för äggen! 
Det var riktiga lyxfrukostar
att varje morgon få äta färska ägg.


 
Katten Sylta tillhör de keliga individerna
som tycker om att bli klappad
och spinner oavbrutet.
Hon gjorde oss sällskap i sängen på nätterna.
 
 
 
Och titta så långt våren har kommit på landet.
Visst är det härligt
och vackert!
 
Kram Yvonne

4 kommentarer:

  1. Men vilka söta och busiga getter :)
    Tänk de ska klättra på allt...hihi...
    Vad gulligt att hönan vill ruva....dock inte lika gulligt att bli hackad av henne...ajjajj..... ;-)
    Önskar dig en riktigt fin Valborg.
    Kram Lollo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är mysigt med djur. Man får uppleva mycket. Skön Valborg till dig oxå! Kram

      Radera
  2. Tänk att du har förmånen att få uppleva detta! Killingen på ryggen... oj, oj! Så kul!
    Ha en fin Valborg!
    Kram Eva

    SvaraRadera