tisdag 2 april 2013

Trädgårdsböcker

Nu har jag investerat i två av mina
favoritböcker om grönsaksodling.
Har i omgångar lånat dem på biblioteket,
men tyckte nu att det var dags
att ha egna exemplar,
eftersom jag tycker att de är
mycket informativa och inspirerande.


Till min lycka fanns Åke Truedssons bok
Odla dina egna grönsaker
med på årets bokrea.
Lena Israelssons bok
Grönsaksodling
var det dock ordinarie pris på.

Väntar på värmen så att odlandet
 kan komma igång på allvar. 
Jag fortsätter under tiden att skotta ut snö
på gångarna och på vår asfalterade infart.

Det blir mycket tjat om snö och sen vår
i de flesta bloggar.
Men våren är verkligen sen i år
och jag längtar, precis som alla andra,
att snön ska smälta bort
och att naturen fylls med skir grönska
och vårblommor.

Här följer några trösteord:

"Ty våren följer vintern och dagen följa natten."
                                                                                      Ann Collins

Glöm varken i med- eller motgång livsrytmens eviga lag.
När du är djupast nere, så minns att den åter skall bära
dig ur dalen mot vågkammen, att ljuset måste bryta in i
mörkret, hur tungt det än ligger. Vandrar du under ofärdens
 och bekymrens molnskugga, så minns att den bara är en
skugga, som tidvis skymmer solen, vars sken är evigt.
                                                                       ur Ord på vägen Nionde samlingen

Kram Yvonne

6 kommentarer:

  1. Vad kul med trädgårdsböcker!
    Det bästa sättet att invänta våren är väl att förbereda sig och planera för tiden när våren verkligen är här!


    Kram // AH

    SvaraRadera
  2. Du har helt rätt AH. Förberedelser och drömmar om det som komma skall.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Fina böcker du köpt! Jag har en favoritförfattare som skriver så skönt och hennes trädgård är inte perfekt men hon är underbar - Sanna Töringe.
    Våren kommer så sakta och då hinner man se det lilla som händer - men säkert kommer det att bara säga poff en dag och så är allt grönt och utslaget.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Vilka fina böcker, nu blir jag så sugen på att ta fram mina. I år kommer det hända många saker i min trädgård. Ny rabatt ska läggas, kryddland flyttas och rabatt ska bort. Ev byggas ut en altan. Så jag hoppas du delar med dig av dina trädgårdstankar, jag behöver alla idéer jag kan få.
    Kram Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att få göra om i trädgården!
      Skoj med nya idéer.
      Ha det så gott!
      Kram

      Radera