fredag 26 april 2013

Pins

Våra handlingar är som barn som föds åt oss.
De lever vidare och handlar oberoende av vår vilja.
                                                                                                    George Eliot
 
 
Allt vi sagt och gjort får sitt eget liv och verkar långt bortom vår räckvidd.
 Det är avskjutna pilar, som vi inte kan kalla tillbaka. Våra ord och
handlingar kan skada eller läka, bygga upp eller riva ner. Sök väga
dem alla så att de berikar livet.
                                                                                   Ur Ord på vägen Nionde samlingen
 
 
Jag tänker att vi naturligtvis
ska välja våra handlingar
utifrån godhetens och givmildhetens väg.
 
Idag är det vanligt att man säljer pins
 för något behjärtansvärt ändamål,
typ Rosa Bandet.
Jag köper en pin eller skänker en slant
men jag tycker inte om att "skryta"
med det på jackkragen, 
 
 
 
förutom Majblommans pin.
Den är som ett litet blomsmycke
man kan ha hela året
tills man köper en ny året efter. 

 
Dessutom hittade jag en häftig pin
som jag bär med stolthet.
En röd sko med stilettklack,
vilken häftig kvinnosymbol.
Den är symbol för forskningen om kvinnohjärtan.
Ibland får man, som jag brukar säga,
lyfta på hatten för sina principer.
 
Kram Yvonne


2 kommentarer:

  1. Intressant det du tar upp!
    Önskar dig en fin Valborg vännen
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  2. Jag kan hålla med om pins, jag köper men bär dom sällan. Majblomman för i år fick dottern att ha på jackan.

    Kram Linda

    SvaraRadera