tisdag 10 september 2013

Sommarens båtar

 
Eftersom vi tillbringat stor del av sommaren
vid havet har vi haft glädjen att se många båtar.
 
 
Det har varit både små och stora båtar,
med och utan segel
och de flesta har varit väldigt vackra.

 
 
Den här båten är på väg mot vänster
men jag tycker faktiskt att det ser ut som
 att den borde gå till höger så som den är byggd.
 
 
Man kan bogsera båtar på vattnet.
 
 
Denna lilla fiskebåt påminner mig
 om en saga om en liten bogserbåt.
 
 
Här är den båt jag för några år sedan
åkte med till Blå Jungfrun.
(Kanske fiskar man från denna båt idag.)
Nuförtiden är det en annan båt som går dit.
 
 
I mitten av juli var det kraftiga vindar från norr
och många båtar sökte lä i Byxelkroks hamn.
 
 
Den hamnen har plats för 70 båtar
men man knökade in 120 båtar under ovädret.
Gissa om det var trångt?
 
 
Visst ser det tjusigt ut när segelbåtarna
går med fulla segel och lutar lite käckt.
 
Men jag skulle aldrig våga åka med!
 
 
Jag föredrar en helt vanlig roddbåt
i lugnt väder ev. med en liten motor. 
 
 
"Red sails in the sunset"
sjöng Pat Boone på 50-talet
på mammas radiogrammofon.
 
Vackert är det
att få titta på från stranden!
 
Kram Yvonne


1 kommentar:

  1. Det är något alldeles speciellt med vatten och sedan att det finns båtar på vattnet gör det än mera livfullt.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera