onsdag 26 mars 2014

Katt med 6 tår

Jag lär mig alltid nå´t nytt.
 
Min dotter är i USA och
har besökt Hemingway Home i Key West, Florida.
Där fotade hon denna katt med extra tår.
 
 
Författaren Ernest Hemingway
var extra förtjust i dessa polydactyla katter,
dvs katter med en genetisk defekt
som gör att de får fler tår än normalt.
Hans första hette Snowball och i hans hem
finns idag omkring 50 st ättlingar till den katten.
 
(Bilden har jag lånat från nätet.)
 
Polydactyli gör att en del katter har en eller ett par
extratår bredvid de vanliga fyra tårna,
medan en del katter får den första extratån större
 än de andra så att det ser ut som om de har tummar,
 Thumb cat.
Dessa katter har många olika namn,
Skeppskatter, Vantekatter, Hemingwaykatter...
 
Som du ser på bilden ovan kan
katterna få väldigt många tår.
Katten ovan har 23 tår och
rekordet lär vara 28 tår
och det här känns väl inte riktigt OK.
Antar att det blir fler avvikelser
ju fler man avlar på med defekta gener.
 
Ett par extratår är gulligt,
men som med allt annat,
för mycket och för lite
skämmer det hela.
 
Ha det så gott!
Kram Yvonne


4 kommentarer:

  1. Så söta kissar! Själv har jag en man som är född med 6 fingrar på varje hand och 6 tår på varje fot.
    Ha en fin dag. Kram P

    SvaraRadera
  2. Intressant läsning och katterna är ju söta!
    Må så gott och kram!

    SvaraRadera
  3. Grymt att avla fram sådana katter. Vem vet om de har fler fel inombords.

    SvaraRadera