onsdag 30 september 2015

Ölands skördefest 2015


Den gångna helgen bjöds det till skördefest på Öland.


Vi for ner till Borgholm för att besöka Slottet


där det var medeltidsmarknad


och framför allt Fårets dag.
Du kan ju förstå att jag uppskattade det besöket.
De tålmodiga fåren stod lugnt i fållan 
och väntade på att bli klippta.


Den här tackan tyckte inte att det var det roligaste hon varit med om
men hon blev fin när det var klart
och jag kunde köpa en full kasse med mycket fin nyklippt ull.


Många duktiga hantverkare ställde ut fantastiska
arbeten av ull i olika former som dessa vackra pallar.


Överallt finns det dessa dagar ett överflöd 
på Öland av pumpor i alla de skapelser.


Efter besöket på Slottet for vi till Föra
där de förutom hantverk även hade flera fina hönsraser.
Synd att de inte hade märkt upp burarna med rasnamnen
men visst är detta en vacker höna.


I skymningen tändes det marschaller nästan överallt.
Här är det piren i Byxelkrok som lystes upp framför Blå Jungfrun.

Ha det fint!
Kram Yvonne

2 kommentarer:

  1. Vilken vacker höna!
    Jag måste verkligen åka till Öland på skördefest någon gång, känns som det är bästa platsen! Fårpallarna är ju underbara, äkta vara!
    Ha en riktigt fin helg!
    Kramar Eva

    SvaraRadera
  2. Vilken fest!
    Färgsprakande är ordet.
    Någon gång ska jag åka på Skördefesten jag med.
    Nu blir det trädgårdsröj i Kallarp. Kram och fin fredag till dig.

    SvaraRadera