tisdag 8 september 2015

Vind över Öland


Återigen är jag på Öland
och tänk att det är så härligt väder
att det fortfarande går att bada.
Trots blåst och stora vågor.


Förra gången vi var här
kläcktes de här trollsländorna
och kom i omgångar flygande mot oss i tusental.
Då hade de inte tid att stanna
Men nu var det en som ville ha sällskap, länge 
och flera gånger efter kortare flygturer kom den tillbaka
medan vi satt i lä och njöt av sol och vågors brus.


Det är tid för nyponen att mogna
och de lyser orange i mängder på buskarna.


Och har du sett vilka vackra paradisäpplen.


Det har varit kraftig vind över ön i flera dagar
med ökningar på nätterna
och jag har haft svårt att sova.
Vinden ryckte och slet i förtältet 
och husvagnen skakade.
"Kommer förtältet att klara sig?"
Usch! -Tankarna snurrade.
Förra året blåste ju vårt gamla förtält sönder.


Idag for vi utefter kusten och tittade på
de mäktiga vågornas kraft.


På ett ställe fick jag äntligen någorlunda 
närkontakt med några korpar.
De är ståtliga, men gillar inte att vara för nära oss,
så jag fick smyga ett tag för att få några bilder. 

Skrev om lycka i mitt förra inlägg,
 men något jag inte blir lycklig av och kan vara utan är Borelia,
har fått det igen: 3:e året i rad!!!
Känns ju bra att vara omtyckt,
 av 14 fästingar hitintills i år,
men jag skulle vara ännu lyckligare
 om jag slapp dessa små envetna blodsugares kärlek.

Ha det fint!
Kram Yvonne

3 kommentarer:

  1. Borelia vill vi inte ha, har en arbetskamrat som fått så starka mediciner så han glömmer saker, han är inte sig lik, hoppas han blir bra när behandlingen är över.
    Njut av härliga dagar på Öland med bad, trollsländor och härliga höstfärger (jag ska bada till helgen)!
    Kramar Eva

    SvaraRadera
  2. Usch! Borelia, nu tycker jag synd om dig. Hoppas du inte är alltför sjuk och kryar på dig fort. Fästingar skulle vi klara oss utan känns det som. Fina bilder du tagit. Trollsländorna är mysiga och nypon ... Minns när jag hjälpte mamma plocka nypon och hon gjorde hemmagjord nyponsoppa. Den nyponsoppan var go. Så ung är jag. :) Många krya-på-dig kramar från mig!

    SvaraRadera
  3. Blå tånaglar! Du är ju så cool, jag gillar dig.
    Men va fasen? Fästingarna verkar tycka du smakar smakens. Inte borrelia nu igen, fy vad tråkigt.
    Vilka härliga Ölandsbilder du bjuder på igen. Jag kan nästan känna doften av de våta stenarna och höra vågorna dåna in mot land.
    Sköt om dig kära Yvonne. Kram från Petra

    SvaraRadera