lördag 31 oktober 2015

70 år sedan Statarsystemet upphörde


På många gårdar förr utnyttjade man billig arbetskraft
genom att anställa folk årsvis där lönen till största delen
bestod av naturaförmåner såsom t.ex. bostad, ved,
en viss mängd mjölk, säd,  kött och brännvin.
Endast en liten del bestod av pengar.


Ofta ingick det i mannens arbetskontrakt
 att frun skulle vara med och mjölka gårdens kor
två eller tre gånger om dagen.
Dessutom skulle kvinnorna ta hand om barnen, 
laga mat och sköta hemmet.


Ofta var bostäderna dragiga och allmänt undermåliga.
Barnen lämnades många gånger själva när mamman var i ladugården.
Tänk vilka förskräckliga förhållanden människorna levde i.

De hade det fattigt och det var vanligt att man hade många barn,
 karlarna blev många gånger mer eller mindre alkoholiserade
av att få sprit som lön, kanske ett sätt för bönderna 
att få arbetarna att stå ut med dåliga förhållanden.


Arbetskontrakten gick ut den sista veckan i oktober
och den veckan hade arbetarna ledigt, kallades slankveckan.
Många sökte nya arbeten och flyttade,
ofta från gård till gård varje år.
Ett ständigt sökande efter ett bättre arbete
med bättre bostad, snällare bonde...

Oftast blev det ingen större förändring,
ibland blev det sämre, kanske bostad med vägglöss...
Besvikelserna var många och stora 
och stackars barn som varje år måste byta skola.

                                     Ivar Lo Johansson vid det sista statarlasset
                Han skrev många böcker om arbetare och livet på landet.

Den 31 oktober 1945 upphörde så äntligen statarsystemet.
Arbetarna fick sin lön i pengar.
Sedan blev det väl inte guld och gröna skogar för dem 
genom detta på en gång.
Men fackföreningarna fanns ju nu och jag antar 
att arbetarna inte längre kunde behandlas hur illa som helst.

Att jag har intresserat mig för statarna beror på 
att mina morföräldrar var just statare under en stor del av deras liv.
Min mamma fick flytta runt ett otal gånger
på grund av morfars sökande efter bättre villkor för sin lilla familj.
De hade som tur var inte en stor barnaskara att dra runt med.

Bilderna har jag lånat ur Nordiska Museet
 och Sveriges Radios bok Statare.

Hoppas att du haft en fin Allhelgonadag!
Kram Yvonne

3 kommentarer:

  1. Intressant - och jag läser gärna böcker om statarna. Nu var inte mina föräldrar och inte heller farföräldrarna statare men ändå blev jag som barn varse hur en del kvinnor fick slita både ute och inne under dåliga förhållanden. Tiderna har förändrats.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Tänk vad tiderna förändrats. Vår historia är intressant. Tror vi har mycket att lära av den men tyvärr glömmer vi ofta bort det. Önskar dig en bra vecka! Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Det var inte bättre förr! Faktum är att jag nästan har svårt att ta till mig att detta varit Sverige i modern tid. Själv får jag gå tre-fyra generationer tillbaka innan det flyttas runt. Upptäckte för några år sen att farmor sålts på autkion två gånger innan sju års ålder. Nåt hon aldrig nämnde, antar att hon skämdes.
    Fy för fattigdom!

    SvaraRadera