torsdag 11 oktober 2012

Den Njutbara trädgården





 
Under våren följde jag Allys Fowlers
underbara TV-program om sin Njutbara trädgård
(The eatable garden, finns på Youtube)
och blev helt fast i hennes tänk.


Jag har tidigare under de flesta åren i mitt vuxna
liv odlat grönsaker och blommor utan att få
några större skördar att ta hand om.
Dock har jag inte odlat de senaste åren
pga att energin tog slut efter för mycket arbete. 
 
När det så blev klart med att jag skulle få börja
mitt nya, passionerande liv återvände
så småningom energin till kroppen och själen.
 
Intresset för trädgården återvände
och jag satte lite frön ute och drev upp plantor inne.
Det skulle bli ett försök för att se om jag kunde
få något att skörda för att äta direkt 
och även ta tillvara inför vintern.

 

Resultatet av årets säsong blev mycket över förväntan.
Jag fick potatis, gurkor, squash, bönor, rödbetor,
morötter, sallad...
 
Helt underbart!!!
 
gott med egen nyupptagen potatis
och färska grönsaker!
Det slår ju allt man köper i affär.
 
Fick så många gurkor att det räckte till flera olika
inläggningar som blev riktigt, riktigt goda.
 
Provade också att lägga in squash och bönor efter Allys pickelsrecept och det kan jag verkligen rekommendera.
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar