tisdag 16 oktober 2012

Sätta frön

I maj satte jag tagetesfrön som jag själv samlat.
Fick fram fina plantor som jag planterade ut
lite överallt, i krukor och på landet
som skydd mot vissa skadeinsekter.
 
Döm om min förvåning när jag upptäcker
att det inte blir några blomknoppar på plantorna
vid en förväntad tillväxtlängd.
Plantorna växte och växte... på längden,
men fortfarande inga blommor
och bladen började se ut som dill.
 
När plantorna närmade sig 60 cm
började knoppar komma men det tog väldigt
lång tid innan någon blomma visade sig.
 
Inte förrän i augusti slog de ut.
Det bidde inga tagetes -
det bidde rosenskära. 
Vita, cerisa och rosa i olika nyanser -
SÅ VACKRA!!!
 
Men snopet!
 
 
 
Sanningen att säga är jag nog lite bekväm
av mig i vissa lägen,
tror t.ex. att jag inte behöver skriva vad det är
för slags frön i påsen, kommer ihåg det ändå,
men tjiiii fick jag.
 
 
 
Rosenskärorna gav inget skydd mot insekter
istället kvävde de alla grönsaker de skulle skydda
pga att de blev så höga.
De flesta plantorna blev över en meter höga
och grenade dessutom ut sig.
 
 
 
MEN - jag har haft STOR glädje av dem
ända tills frosten tog dem.
Har plockat av mängder som jag satt i vas
inne och även gett bort.
De har varit sååå tacksamma,
ju mer jag plockat desto fler har slagit ut.
 
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar