söndag 14 oktober 2012

Signe Tillisch

Nu är de SVENSKA äpplenas tid här,
vackra röda, gröna, gula frukter,
många olika sorter, tidiga, sena,
syrliga, söta, goda...
 
Åkerö
Mycket användbara i matlagning,
mos, dessert, paj, torkade, mustade...
kan t.o.m. sparas över nyår.
 
Framför allt är de GODA att äta!!!
 
Kom ihåg:
An apple aday keeps the doctor away!
 
 
Nu ska ni få se MITT absoluta FAVORITÄPPLE.
Detta gulgröna, söta äpplet, lite oljigt i skalet,
men så otroligt gott i min smak:
SIGNE TILLISCH
 
 
 
Det är verkligen en njutning varje höst
när jag hittar den här sorten i butikerna
och kan handla hem en STOR påse härliga äpplen,
nästan till mig själv.
Delar bara med mig lite av dem till den
som råkar vara hemma just då.
 
Det ska också vara de största äpplena
för de är allra godast.
 
 
 
 
 
Har kokat mos och torkat äpplen i år,
bakat pajer och gjort äppeldricka.
Härliga äpplen!!!
Det blir så mycket gott av er.
 
 
Äppeldricka på gång
 
 
Ska dela med mig av ett recept på paj.
Jag hittade grunden till det i en blogg
men jag har utvecklat receptet lite.
 
Det kom sig av att jag hade ett par övermogna
(naturligtvis handlar jag bara ekologiska)
bananer som låg och såg ledsna ut
och jag har jättesvårt för att slänga mat.
Vilket säkert beror på att jag är uppvuxen under
mycket knapra förhållanden som barn
och med ganska ansträngd ekonomi som
tonåring och underbetald vuxen.
Det känns därför inte OK att slänga mat,
allt ska tas tillvara.
Det gäller för övrigt även andra materiella saker,
lättare att ge bort till någon än att slänga.
 
Alltnog, här kommer receptet:
 
Äppelpaj
 
200 gr smält smör
1 dl socker
2 dl mjöl
1-2 dl kokos
1 tsk bakpulver
2 mosade mogna bananer
Mycket äppleskivor i en pajform
 
Rör ihop alla ingredienserna.
Grädda av äpplena tills de mjuknat (för att kunna ha extramycket äpplen i formen)
 
Bred ut smeten över de varma äpplena och grädda i 200 grader ca 20 min.
Detta är en enkel, snabbgjord paj som blir saftig, inte så söt, men god paj som kan ätas som den är eller med glass, vispgrädde...
 
Lycka till om du törs prova!!!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar