torsdag 2 januari 2014

Ett nytt år

 År 2014 knackade på dörren.
Jag öppnade och släppte in det nya, unga, friska året
med ett välkommen och skål kära du.
De gamla dagarna har jag släppt bakom mig
som minnen att ta fram vid behov. 


 
Så är det då dags att börja det nya året
 med alla de oskrivna bladen,
vita, krispiga och gnistrande som ljuset i glasen.
 
Varje ny dag vi vaknar året runt
är ju oskriven tills vi börjat leva den dagen,
men det känns alltid så extra högtidligt
när man satt punkt för det gamla året
och är redo att kliva in i det nya
med förhoppningar om att detta nya år
ska vi få det ännu bättre och trevligare på alla sätt,
både för oss nära och kära och
 för hela vår omvärld som också behöver
 vår hjälp i allt sitt elände.

Låt oss hjälpas åt på alla de sätt vi förmår
så att år 2014 blir det bästa och finaste året
då också våra medmänniskor kommer att få det bättre.

Kanske har du avgett löften du ska uppfylla
för att något du tycker är viktigt ska ske?
Jag ger inga stora officiella löften
utan har dem lite för mig själv,
att sköta om min kropp på bästa sätt,
äta lagom och motionera mer,
vara trevlig mot mina medmänniskor...
Ja, lite så, vanliga förhoppningar
jag vill ska ske utan större ingrepp.
 
 
Tänk,
redan har 13 år gått
sedan det stora millennieskiftet.
Som sagt tiden går...
Och nu är det en liten petitess vi måste lära,
att skriva ett nytt årtal.
 
Gott Nytt År 2014
till er alla!
Kram Yvonne

8 kommentarer:

  1. God fortsättning! Vacker dukning!
    Att vara trevliga mot våra med människor tycker jag är ett löfte vi ska ge - och hålla!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. God fortsättning på 2014!
    Jag läste din fina tillbakablick! Så sorgligt med olyckan med din pappa.
    Få tillbaka båten och så inbrott. Kom att tänka på att för många år sen blev vår bil stulen från vår parkeringsplats men i stället hade tjuvarna ställt en annan bil där. Så det är kanske så att det jämnar ut sig!

    Kram Agneta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju lite humor (så här efteråt) att ni fick en annan bil av tjuvarna, antar att de bytte upp sig. Man slutar inte att förundras över vilka dumheter knasiga människor kan göra. Hoppas att vi alla får ett bra år utan tokigheter! Kram

      Radera
  3. Inte heller jag ger nyårslöften längre utan tror att vanliga förhoppningar är minst lika viktigt. Det påverkar nog livet mer än vi tror. En riktigt god fortsättning Yvonne och tack för fina ord om att avsluta det gamla och börja det nya.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv för din uppmuntrande kommentar!
      God fortsättning!
      Kram

      Radera