onsdag 29 januari 2014

Fåglarna är hungriga - igen???

Har förvånats över fåglarnas beteende
denna vinter.
Medan vi hade snöfritt, regnigt och plusgrader
kom småfåglarna i stora mängder och
mumsade i sig av de frön vi serverade.
 
När snön och kylan kom
försvann fåglarna en längre tid.
Hade de hittat ett bättre mathak?
Fler serveringar som öppnat?
 
 
Nu har de återvänt till viss del
och det är trevligt.
Jag tycker om att observera fåglarna
och se vilka sorter som dyker upp.
 
Kajorna är finurliga för att få tag i mat
som kanske inte i första hand är ämnad för dem. 
De sitter och väntar på sin tur
och blir väldigt snopna när kokosnöten
plötsligt faller ner och göms i snön.
 
 
Dagligen fylls vår fröautomat på,
ibland kan den ta slut på bara en halvtimma.
Vi funderade över detta fenomen
och försökte hålla koll på vem som var så glupsk.
Kan du gissa vem det kunde vara?
 
 
En enveten hackspett satte sig tillrätta
på kanten till automatöppningen
och satte igång att sprätta ut fröna
genom att oavbrutet hacka in bland fröna.
Han lyckades verkligen spruta
ut fröna ur automaten med stor fart.
Fröna stod som en kvast omkring honom.
 
Kan inte förstå varför han gjorde så,
trodde han att det fanns nå't godare
längre upp bland fröna?
Flera gånger har vi observerat
samma beteende hos hackspetten.
Har tyvärr inte lyckats få nå'n bild på honom i år.
Denna bild är från förra året.
Jag är så glad de dagar han inte dyker upp
eller när han uppför sig som en "folk",
tar ett frö i taget och hackar upp.
 
Fåglar är ändå underbart att ha i vår närhet.
De är så vackra med sina olika fjäderdräkter
och hinner man ta fram kikaren
 blir de ännu finare i närbild.
 
Ha det så gott!
Kram Yvonne


7 kommentarer:

  1. Det är verkligen härligt att ha fåglar utanför fönstret, jag kan sitta hur länge som helst och titta på dem. Tyvärr är det endast på helgen jag ser dem, övriga dagar är det mörkt när jag är hemma. När det var barmark och plusgrader kom inte så många men när kylan kom vimlade det av fåglar. Hackspetten dyker upp här också ibland.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Vi har massor av fåglar i vår lilla skog runt om oss, men den fågel jag gillar allra bäst bor i en buske - på marken - i "långrabatten". Det är en koltrast.....

    SvaraRadera
  3. Ja jag tycker också om att sitta och studera fåglarna . Allra helst då ekorrarna kommer fram . Fina bilder har du tagit på dem // Anita

    SvaraRadera
  4. Vad som verkligen förundrar mig är.... Hur i hela friden hinner du ta så fina bilder på dem???? Så fort jag bara tänker ordet "kamera" är "våra" fåglar puts väck. Inte kul!

    Stor kram!

    SvaraRadera
  5. En glupsk Hackspett det där. Visst är de vackra våra svenska vinterfåglar! Kramar till dig!

    SvaraRadera
  6. Att ha tillgång till närbilder och njutfulla stunder på fåglar tillhör livet goda förmåner....jättevackra bilder!

    Önskar dig en fin vinterhelg ★
    Kram Lollo

    SvaraRadera