onsdag 20 mars 2013

Avmaskning

För några dagar sedan väckte
 vår katt PyJamaz mig
halv två på natten och ville ut.
Efter en timma ville hon in.
(Hon klättrar ju upp till balkongen
 och hänger sig i dörren in till sovrummet.)
Hon brukar vara duktig
och sova hela nätterna.
 
Natten efteråt vaknade jag av att katten jamade.
 När jag satte mig upp
dundrade hon nerför trappan
så det lät som åskan och sekunden efteråt
rev hon intensivt i sin bajslåda.
Hon använder bara lådan när det är riktigt akut.
Gissade därför att hon var dålig i magen.
Svårt att veta annars när hon inte vill gå i lådan.
Mycket riktigt var hon lös i magen.
 
Vad göra???
 
Diet?
Ja, direkt bort med mjukmaten.
Bara torrfoder för katter med känslig mage.
Kokt fisk,
 gick ett par gånger
sedan vägrade hon.

 
Kom på att det kanske är dags 
för en avmaskning.
Hon har ju tagit sig någon stek ute.
 
Tack och lov att jag för något år sedan
kom på att jag kunde krossa tabletterna
och lösa upp dem i vatten
för att sedan dra upp vätskan i en spruta
och trycka in vätskan i munnen på katten.
Fungerar alldeles utmärkt!
Hitintills är bäst att säga.
 
Förr blandade jag in krosset i mat katten tyckte om.
(Medlet sägs ju vara smaklöst.)
Men det var en stor ångestklump i magen
varje gång det skulle avmaskas.
Oftast vägrade katten efter ett par tuggor.
Det var att svälta katten ett tag till
och försöka igen...
Ett stort elände var det varje gång.
 
Så Gud vare tack och lov
för att jag fick idén till sprutan. 
 
 
Här ligger PyJamaz på halvsprång
i trappan efter sista dosen
och undrar om det ska komma mer.
Undrar om hon skulle gå med på
 en dos imorgon oxå???
Tror faktiskt inte det
för hon blir lite motsträvigare för varje dag.
Förhoppningsvis glömmer hon till nästa gång.
 
På sjuttiotalet fanns det inte sådana
avmaskningspreparat som det finns idag.
Då var medlet flytande i en liten
gummiliknande kula,
olika stor efter kattens vikt.
Denna kula skulle katten svälja hel.
 Är det någon som minns detta???
 
Det var verkligen förenat med stor skaderisk
när kulan skulle pressas
ner i halsen på den stackars katten.
Ibland skulle de ha två t.o.m. 
Råkade katten tugga sönder kulan
resulterade det i att katten
tuggade fradga en lång stund efteråt.
Man kan ju bara gissa att smakade förfärligt.
 
Min mamma fick en gång fingrarna rejält tuggade
av katten Pella när hon skulle avmaska den.
Tyvärr var det min katt också!
Det slutade med att mamma
fick åka till sjukhuset
för att få en stelkrampsspruta.
Så det kunde gå då!!!

Tur att vi har mer lätthanterliga medel idag.
 
Kram Yvonne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar