torsdag 7 mars 2013

Stefans lilla gröna

 
Åh, vilken ljuvlig dag jag haft idag.
Efter att ha jobbat vid datorn på morgonen
gick jag ner till köket.
 
Där lyste solen in i kapp med
de rara små påskliljorna.
De är så fina innan de ranglar iväg
för mycket på höjden.


 
Tyvärr är vårsolens sneda strålar väldigt avslöjande,
visade hur katten lortat ner fönstret
när hon står utanför och krafsar för att komma in.
Hon har en hylla hon står på under fönstret.
 
Blir påmind om att det är dags att tvätta fönstren,
men det får bli lite närmare påsk. 


 
Jag vattenfastar varje förmiddag
och äter först vid lunchtiden.
Oftast blir det havregrynsgröt med solrosfrön,
pumpakärnor, krossat linfrö och blåbär.
Denna gröt är riktigt god
och jag står mig på den fram till kvällsmaten.

 
Under tiden jag åt läste jag lite
i Stefan Sundströms bok "Stefans lilla gröna",
som jag redan tidigare skrivit om.
 
Nu är det så tragiskt
att jag snart läst ut boken
och jag vill inte att den ska ta slut.
Jag trivs väldigt mycket med att läsa den.
Den har stulit mitt hjärta och jag vill ha MER.
 
Därför har jag nu på slutet bestämt mig
för att bara läsa små, små stunder i boken
för att den ska räcka några fler dagar.
Så det kan bli!
 
 
Mina tankar började sno runt
medan jag tuggade gröten.
För tugga måste man
med alla frön som är i den.
Mycket tuggande!
 
Jag har alltsedan min son föddes,
för över 40 år sedan,
försökt så gott jag kunnat
att leva lite i nå´n slags renlevnadsanda.
Äta bra mat tillagad av friska råvaror,
helst ekologiska, mycket grönt, odla själv...
 
Nu har det genom åren
gått upp och ner efter ork och engagemang,
men nu är jag åter inne på,
som jag tycker,
 rätt spår igen.
 
Och vet du,
det kändes plötsligt så himla bra
när insikten kom till mig.
Här sitter jag och äter ren mat,
har på mig pulsvärmare
jag själv stickat
av egenhändigt växtfärgat garn
 och läser i "Stefans lilla gröna"
medan ärtskotten växer och fröna gror.
Det kändes så perfekt.
 

När måltiden var avklarad
tog jag med mig en stor mugg Caffe Latte
och boken ut i solen en stund
 
 
innan gick in för att fortsätta
med mina mattrasor.
Har kommit på att det går mycket fortare att klippa inne på bordet.
Jag klipper sönder gamla trikåtröjor
som jag ska virka ihop till
stolsdynor är tanken.
 
Var och köpte mig den största virknålen
 som fanns i butiken idag efter vattengympan.
Ska bli spännande att se om detta projekt
är genomförbart.



 
Medan jag var på vattengympan
fick TV:n spela in herrarnas distanslopp
i skidskytte för att jag skulle kunna se det
när jag kom hem.
 
Min favvis Martin Fourcade vann!
Se det blev en härlig dag för mig.
 
 

 


2 kommentarer:

  1. Tittar in för att önska dig en fin helg!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. hej yvonne! Vilken fin blogg! Väntar med spänning på dina virkade stolsdynor. Hoppas att du har det bra.
    Kram Lina

    SvaraRadera