måndag 11 mars 2013

Flamgarn

 

Kommer du ihåg Pyttipannan
som jag började att sticka för ett tag sedan.
Nu är den klar
och blev lite smal...

Det gick inte så bra
att få grepp om hur den skulle bli
när hela stickningen satt på en rundsticka.




Har funderat på att göra om den
för att få den bredare men faktum är
att den fungerar bra runt halsen på mig
så den får nog vara som den är. 
Varmt och skönt när man är lite frusen
eller till ytterplaggen.
Det behövs verkligen en skön schal
 nu när kylan åter slagit till.
 


Har börjat på en ny  Pytt
i jordiga roströda färger som går mot svart.
Kanske kan jag få till den lite bredare,
har tänkt sticka själva schaldelen med svart garn.



Stickade ett par halvvantar
av det rosa/orange/lila garnet
för att se hur de skulle bli av detta flamgarn.
Det blev ju lite lustiga vantar i helt olika färger
men varför inte?

Det var ett litet helvete
att sticka dessa vantar med det här garnet.
Garnet är ojämnt spunnet
med grova lösare partier ibland
som trasslar om man inte
är helt uppmärksam medan man stickar.
 Det gick inte så bra att sticka utan att titta
som man brukar kunna göra.
Och sticka mönster var det inte tal om.
Ville bara få dem klara för
att kunna se hur de blev i det här garnet.
Jag kämpar ständigt med min otålighet,
vill alltid att allt ska bli snabbt färdigt.


"Att stanna - att höra livet någon gång."
                                                                   Hans Larsson

Dina vagnshjuls rassel mot den hårda vardagsvägen
 hindrar dig att höra evighetens skogssus.
Hejda ibland resan, låt tömmarna hänga slaka
 och lyssna till ditt inres melodi,
låt blicken släppa hjulspåren framför dig
och vända sig till skönheten omkring dig,
 låt stillhetens svala dryck skölja vägdammet ur din strupe.
                                                 ur Ord på vägen nionde samlingen


Jag har fortfarande mycket kvar
 att lära och att träna.
Alltnog -
Pyttipannan går bättre att sticka eftersom
jag använder grövre stickor till det.
Kanske får jag sticka fler Pyttar
för att få slut på detta Delight garnet,
som inte bara är delight.

Kram Yvonne
 

4 kommentarer:

  1. Du har laget deg et fint skjerf, eller skal vi kalle det et halssmykke?
    Ha ei fin uke (vecka)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för de fina orden.
      Ha en riktigt skön vecka själv!
      Kram

      Radera
  2. Sjalar behöver inte alltid vara så stora, din är jättefin och du är flitig!
    Ord på vägen gör att jag minns min farfar när han körde häst och vagn, ibland stannade han upp och satt på vagnen och bara tittade och hästen stog och åt gräs, precis som det sägs. Tack för de fina orden!
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv för de fina orden!
      Så härligt att du fick upp minnen från din farfar. Jag tror faktiskt att det var så förr, när de inte levde i samma sorts stress som vi gör, att man stannade upp och tog vara på stunden mer än vad vi oftast gör.
      Ha det så gott! Kram

      Radera