måndag 18 mars 2013

Måndagar

Jag som alltid försökt att leva
så "rent" som det bara har varit möjligt.
 Inte ta mediciner,
om det inte har varit helt nödvändigt,
äta så bra mat som möjligt...
 

 
 är fast med den här förhatliga dosetten
fylld med veckans ransoner av mediciner!
 
Dosetten är ju i sig en fantastisk uppfinning
som hjälper till att hålla ordning
på de mediciner som ska intas.
 


För två år sedan blev min högra hand
 stor som en mindre boxhandske
och i stort sett helt orkeslös,
kunde inte ens öppna en klädnypa.
Mina knän blev som timmerstockar
och det blev svårt att gå.
 
Efter lite hit och dit i vården
fick jag komma till Reumatologen i Eskilstuna
och fick hjälp direkt av en fantastisk läkare.
Han tappade mina knän på vätska,
sprutade in Cortison
och jag kunde obehindrat gå igen
och även använda handen.
 
Det svåra för mig var att acceptera
att jag skulle vara tvungen
 att inta Cortisontabletter varje dag
och Methotrexate en dag i veckan.
Dessa preparat förutom
 det redan stora intaget
med tabletter för hjärtat
som jag ätit sedan jag fick en lindrigare
hjärtinfarkt tre år tidigare.
 
Trots att jag inte arbetar längre
(har ju förmånen att njuta
av det passionerade livet)
tycker jag inte om måndagar.
 
P.g.a. att den dagen tar jag mina
Methotrexate-tabletter.
En sorts cellgift
som håller tillbaka reumatismen.
Jag tycker verkligen inte om att behöva ta det,
men jag har provat att sluta
och fick direkt tillbaka de reumatiska
besvären i full styrka.
 
Cortisonet håller jag på att sätta ut,
men det tar tid.
Kan bara ta bort en halv tablett i månaden.
Har fem stycken halvor kvar som ska bort
och hoppas att kroppen ska fungera
utan dessa om ett halvår.
 
Ska väl inte klaga egentligen.
Det är helt suveränt att medicinerna finns
men jag saknar när jag inte behövde äta dem.
Det är sorgesamt att vara i behov
av att ta alla dessa mediciner för att må hyfsat.
Jag vet att jag inte är ensam
och att det finns de
som har det mycket värre än mig.
Men vi är väl lite ego allesammans.
Stundom tar egotankarna över
tills man orkar släppa egot
och tänka större tankar igen.
 
 
Jesus säger:
"Du ska vara som ett barn för att komma in i himlen."
 
Kanske har det med åldern att göra
att regrediera för att komma
till det lilla barnets nivå,
bli lite mer ego,
 innan det är dags för himlafärden???
 
Kram Yvonne
 
 



8 kommentarer:

  1. vist är det inget kul att behöva stoppa i sej en massa tablett men som du säger så är det tur att dom finns
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  2. Kramar förstår dig exakt med medicinen , har själv haft en ordentlig värkperiod då allt tar imot men men nu går vi mot ljusare tider tack och lov

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är härligt att dagarna blir längre och värmen kommer också så småningom.
      Kram

      Radera
  3. Måndagar är ingen kul dag, även om jag inte behöver ta mediciner. Min svärfar tar oxå en sån där tablett med cellgift på måndagar och han gillar inte det han heller.
    Men det är ju bra att det finns. Ibland måste man få ha och va lite Ego. Jag måste träna på att vara lite lite mera ego än vad jag är. Man mår inte bra om man aldrig är ego och inte heller om man alltid är det. Lagom av allt är bäst.
    Ha det nu bra och ta hand om dig. Kram Petra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detsamma till dig Petra!
      Balans ska det ju vara i allt.
      Kram

      Radera
  4. Kan tänka mig att det är emot allt du levt efter tidigare. Tur ändå att medicinerna finns. Men det blir något man alltid måste tänka på och inte glömma att ta.

    Ha det sott

    Kram Karin

    SvaraRadera