tisdag 5 mars 2013

Stefan Sundström

 
 
 
Blev för ett tag sedan påmind om
Stefan Sundström.
Han dök upp i Kulturnyheterna
(tror jag det var) och Go´kväll.
 
Det är så här för mig
att jag på något sätt blir intresserad
av personer, musik, saker, olika hantverksformer...
i perioder.
 
Det som jag för stunden gillar att göra,
eller den jag lyssnar på,
blir ganska intensivt gjort
 eller avlyssnad under en tid.
 
Sedan kan det falla i glömska
 tills jag blir påmind igen.
Just nu är det alltså
Stefan Sundström
som är aktuell för mig.
 
Stefan är en man
som gått/går sin egen väg.
Hans mål är att vara självförsörjande
 i så mycket som det går
och att inte behöva arbeta så mycket.
Numera producerar han t.o.m. egen el
förutom all mat han odlar.
 
Stefan är verkligen klok
som tar till vara på livet.
Jag kan se när jag ser tillbaka på mitt eget liv
 att jag har arbetat alldeles för mycket.
Har t.ex. inte stannat upp och tagit tillvara
på stunder med barnen.
Har oftast haft tankarna på annat
som skulle göras eller har gjort något med händerna
samtidigt som jag varit med barnen.
Inte haft förmågan att göra en sak i taget. 
Det kan jag sörja över idag.
 
Det var på grund av hans odlande
som jag allra först fick intresse för Stefan.
Det var ovanligt att folk odlade sin mat
med sådant allvar som han gjorde.
Jag blev imponerad av honom redan från början.
 
 
 
 
Har som sagt fått upp ögonen igen för Stefan
och har läst ett par av hans böcker.
"Om mjölkens symbolvärde" är en bok
 med småroliga kåserier.
Jag gillar Stefans sätt att skriva,
 hans ordval och formuleringar. 
Sedan behöver jag kanske inte få veta
 när han dricker öl eller är bakfull.
 Men han har sin speciella stil.
 
"Stefans lilla gröna" är en bok att älska.
Så vackra bilder, bra information,
inspiration, recept
och Stefans texter.
Handlar om att odla och ta tillvara
grönsaker, fisk och kött.
En lättläst bok jag tog till mitt hjärta.
 
Har tyvärr inte lyssnat så mycket
Stefans sånger tidigare
men det kommer jag att göra nu.
Just nu lyssnar jag på hans senaste
alldeles nyutkomna skiva "Under radarn".
Jag gillar speciellt hans naturskildringar
som får anknytning till både
 människor och samhälle, ibland t.o.m. Gud.
Upptäckte även hans fru Karin Rehnberg
som också sjunger visor med en fin röst.
 
 
Att älska en annan människa
det är att se henne sådan
som Gud ämnade henne. 
                                                                         - Dostojevskij
 


1 kommentar:

  1. Nu påminde du mig om att jag tänkt köpa Stefans lilla gröna, måste notera det på min beställalista.
    Och så påminde du mig om hur jag hade tankarna på något annat när jag var med barnen, förberedde hela tiden och till slut förberedde jag för att kunna förbereda - då äntligen förstog jag hur galet det var. Jag har aldrig jobbat mer än halvtid så länge barnen bodde hemma, men jag har nog städat för mycket. Dock är mina barn de finaste som finns och vi har fantastiska minnen från deras barndom, ändå finns det saker jag ångrar att jag inte gjorde när de var små. Det vill jag istället ge till mina barnbarn. Jag tänker ofta på detta.
    Ha det riktigt fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera