måndag 4 mars 2013

Överraskning i trädgården

 
Satt ute på altanen eftermiddagen
 och klippte mattrasor.
Det var skönt i solen till att börja med
innan det kom moln som dolde solen.
 
 
Fick sällskap av Py Jamaz.
 
 
Hon trivs när hon har sällskap ute
även om det inte ser så ut.
Hennes ögon ser alltid ut
som om hon är lite sur.
 
 
Hann klippa till två stora nystan
innan jag blev alldeles stelfrusen.
 
Medan jag satt och klippte fick jag plötsligt
höra ett svagt frasande, tuggande ljud
från stället till vänster om mig där vi matar fåglarna.
Trodde att det var en av de småfåglar
som flugit omkring och hämtat frön
 hela tiden jag satt där.
 
 
MEN - döm om min förvåning...
Där stod en råbock och åt av våra sista äpplen
från i höstas som jag kastat ut tidigare på dagen.
I min förvåning när jag vänt på huvudet
och fick se honom började jag prata med råbocken
innan jag försökte få tag i kameran.
Naturligtvis sprang bocken iväg när jag pratade.
Jag satt ju helt stilla och rörde bara händerna lite
medan jag klippte så antagligen
hade han inte förstått att det var
en levande människa som satt på altanen.
 
 
Det var en upplevelse utöver det vanliga
att se en fin råbock med sina basthorn
mindre än 10 meter ifrån mig.
 
Senare mot kvällen kom han tillbaka
och jag kunde fånga honom på bild.
Det var dock skumt ute så bilderna är därefter.
 
 
Det blev ännu en vacker solnedgång denna kväll.
 
 

2 kommentarer:

  1. Ja, även om det är gott i solen blir man frusen när man sitter still ute och inte rör på sig denna tiden.
    Härligt med rådjur i trädgården - och så nära!
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas bara att rådjuren håller sig borta under växtperioden. Det brukar vara lite si och så med det.
      Ha det så gott!
      Kram Yvonne

      Radera