måndag 12 november 2012

Surdegslimpor




 
I februari
fick jag en surdegsgrund
av min dotter
och sedan dess har jag hållt den vid liv
(ska matas varannan dag)
och bakar surdegslimpor
i stort sett varje vecka. 
 





'
Grunden är råg- och vetemjöl,
havregryn, kvark och surdeg,
lite mörkt socker, salt och jäst.


Solrosfrön, pumpakärnor, krossat linfrö,
valnötter, rårivna morötter, russin, tranbär
och andra torkade frukter är exempel
på vad jag har i dessa bröd
som smaksättning och jag varierar
de ingredienserna efter vad jag har lust 
till den dag jag bakar.
 
 
 

 
 
 
Det som är allra bäst med mina limpor,
(förutom att de verkligen är gudomligt goda)
är att mina barnbarn älskar dem,
vilket gör att det är extra roligt att baka
och ge till pojkarna när vi ses.
 
 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar