torsdag 22 november 2012

Vistelse på landet


I söndags åkte jag hemifrån för att bo
på landet hos min dotter i några dagar.
 
Vi har roat oss med både roliga,
mysiga och spännande aktiviteter.
 
Det började med ett litet spännande äventyr
när vi skulle ringmärka unghönsen.
Debut var det både för oss och hönsen
som sprang runt och flaxade när de skulle fångas.
 
 


De tyckte nog att det var onödvändigt att bli fångade.
Men de var duktiga och satt snällt i famnen
medan de fick sina tjusiga ringar på benen.
 
Efteråt spatserade de stolt iväg och åt
av spagettin de fick som uppmuntran.
Även vi människor var duktiga
som klarade av denna debut med glans.
 


 
 
Hönsen har nu allesammans fått namn
och en egen färg på ringen
så att det går att skilja dem åt.
 
Den vita hönan ovan heter Dolly och den grå Evita.
Jag tycker det är riktigt skojigt
att hönsen har fått namn.
Några av de andra hönorna heter Eulalia,
Ester, Edit och Esmaralda.
 
Vi firade denna lyckade strapats
med en långpromenad i skymningen,
följt av glögg och pepparkakor framför brasan.  
 




 
 
 


 
Dagen efter tog jag en långpromenad
(medan dottern jobbade)och hade turen
att få se dessa fåglar på ett gärde långt bort
och fick då tillfälle att prova min nya kamera
med 20 ggr zoom, tänka sig!!!
Gissa om jag blev glad att få se resultatet?
Riktigt skaplig bild på sångsvanarna
och Canadagässen tycker jag.
 
 
 


Tänk så härligt det är att kunna laga mat
på en vedkamin i köket.
Det gjorde mig så lycklig.
Kikärtsgryta med curry och tomat blev det
och gott blev det. Det kan jag lova.
Det var ju jag som gjorde den...

 
 

 
 
På kvällen åkte vi på konsert med Monster Magnet.
Tyvärr tyckte jag inte att de var speciellt bra,
men ändock en upplevelse.



 
 
 
Dagen efter var vi på shoppingtur i staden.
Tänk vad tiden går extra fort då.
 
 
 
 
 
 
Kvällen ägnade vi åt att tillverka adventkransar
till flera av torpets dörrar.
Även hönorna får en krans på sin dörr.


 
 





 
 De har redan fått en adventsstjärna
som lyser så mysigt i mörkret
och en julros växer snällt vid deras knut.




 
 
Imorse var den trevliga vistelsen
på landet slut för denna gång
och färden hem startade tidigt.
 
Jag hälsades välkommen hem
av den här vackra soluppgången.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar