lördag 23 februari 2013

Blundar med hela kroppen

Under solen
 
Ibland måste jag bara blunda
 med hela kroppen
för att inte förgås av allt elände i världen.
 
Under solen: Helena Bergström och Rolf Lassgård
 
Då sätter jag mig
framför en av många favoritfilmer.
De är i genern romantiska, må bra-filmer
och de vänder sig kanske mest till kvinnor.
 
Dirty dancing: Patrick Swayze och Jennifer Grey
 
Jag behöver då inte engagera mig i handlingen,
inte bli rädd eller fundera
över vem som är skurken/mördaren.
Kan bara njuta av vackra människor
som älskar och tar hand om varandra
efter visst trassel.
 
Ghost: Patrick Swayze och Demi Moore
 
Världen utanför existerar inte på två timmar
och jag behöver det ibland för att samla energi.
 
Pretty woman: Richard Geere och Julia Roberts
 
Att jag tittar på filmer jag redan har sett,
när jag vill blunda med hela kroppen,
har ett värde just i att veta vad som händer,
nerverna får ro och jag mår bra.
 
Ryska huset: Sean Connery och Michelle Pfeiffer
 
Naturligtvis ser jag även andra filmer
men det gör jag när jag redan mår bra,
inte när jag vill stänga av och vila hjärnan.
 
Fotona är från några få av mina favoritfilmer
och jag har fotat av TV-bilden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar