onsdag 6 februari 2013

Samernas nationaldag

Ja, se det snöar,
ja, se det snöar,
det var väl roligt.
 HURRA!
 
Jag vet att Felix Körling skrev:
"Nej, se det snöar",
Men jag blir ju så glad när det snöar
så för mig är det ju ett positivt tillrop
 som måste till.
 
 
Det är besvärligt med snöandet
för dem som åker med något fordon.
Det vet jag,
men när man som jag kan gå ut 
och bara vara i snöandet
då är det bara helt underbart
när snön faller som idag,
hela dagen.
 
Snöskottandet tar jag som ett gympapass
och det har blivit två pass idag
och säkert minst ett imorgon
för snöandet fortsätter.
 
 
Jag tänkte sätta på en film
som skulle få rulla medan jag strök tvätt
 innan kvällen tog sin början idag.
Till min glada överraskning kom
 Marie Boine fram i TV-rutan.
Känner du till henne?
I slutet av 80-talet kom jag i kontakt
med hennes sång
och köpte hennes skiva "Gula, gula".
Superbra skiva!
 
Hon sjunger på samiska och jojkar
och jag tycker mycket om hennes sång,
liksom jag gillar folkmusik över huvud taget.
Nu missade jag halva programmet,
men man får vara nöjd med det lilla.
 
Fick veta att det är samernas nationaldag
och det förklarar nog varför TV sände
ett reprisprogram med Marie Boine just idag.
Det blev ingen film för mig
utan denna återblick av Maries musik
gick mycket bra att stryka till.
 
Nuförtiden är jag dålig på
att spela mina skivor.
Det blir mera Spotify
när jag ändå sitter vid datorn.
Därför sökte jag fram Marie ikväll
och hittade sången Rosalita.
 
Där kom kvällens andra överraskning:
Åge Aleksandersen började sjunga
sedan kom Björn Afzelius in,
därefter Marie Boine och Henning Kvitnes.
Mycket bra sång!
 
Nu kände jag inte igen rösten
på mer än Björn och Marie
därför googlade jag på sången och se...
på Youtube finns en video
med alla artisterna från någon konsert.
Det var den tredje överraskningen.
 
Visst är det fantastiskt
att det ena leder till det andra,
särskilt genom detta datamedium
 där man kan klicka sig vidare i oändlighet
och upptäcka och förundras över mycket.
 
Minnen kommer fram av olika anledningar:
min första riktiga konsert var i
Borgholms slottsruin för många år sedan
med Björn Afzelius och Mikael Wiehe.
Det var en underbar upplevelse.
Björn är ju tyvärr borta nu
men hans fina musik finns kvar
och Mikael fortsätter att glädja mig
med konserter och nya skivor.
 
 
Ja, det blev som ett Kinderägg igen.
Livet är oförutsägbart!   
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar