tisdag 26 februari 2013

Trädklättraren

 
Mycket få människor lever idag,
de flesta gör förberedelser för att leva imorgon.
                                                                               - Jonathan Swift 1667-1745
 
Känns märkligt att människor
redan på 1600-1700-talet
hade samma sätt att leva som idag
vad gäller att inte ta vara på
den dag som är idag,
den stund som är nu.
 
Tänk att det ska vara så svårt
att leva i nuet.
Tankarna fladdrar oftast iväg
och planerar för framtiden.
 
Djuren har ett bättre sätt
att ta tillvara på sin tid.
För dem existerar bara nuet.
 
 
 
Vår katt barrikaderade sig
i bigarråträdet idag.
 
 
Hon satt länge och spanade
efter en flygande stek.
 
 
Vi har fågelmatarna hängande i det trädet
och fåglarna flög förbi henne hela tiden.
Hon smälter bra in i trädets gråa färg.
Men som tur var för dem
så fick hon inte någon sparv i munnen då.
 
Det är det värsta med katterna
att de inte kan låta bli
att fånga det som rör sig framför dem.
 
Råttor och möss är OK för mig
(fast katterna är förfärligt grymma
när de leker med djuren innan de dödar dem), 
men fåglarna tycker jag inte om att hon tar.
 
Tyvärr lyckades hon ta en talgoxe igår
och det känns alltid ledsamt när hon gör det.
Men man säger ju att de fåglar katterna fångar 
inte är riktigt pigga och därför inte hinner flyga undan. Kanske är det så, men jag vet inte.
Tycker ändå synd om fåglarna.
 
 
 


1 kommentar:

  1. Jag ser på många bloggar inlägg om att inte leva i nuet utan bara se och längta framåt. De flesta försöker tänka på det och det är en god början, för min del måste jag ut i naturen eller sitta i lugn och ro med vänner eller familj för att leva NU.
    Vi har också katter som tar fåglar och tidigare gjorde det mig illa men det är ju naturens gång och de fåglarna som inte lyckas fly är inte riktigt pigga som du säger.
    Ha en fin dag!
    Kram Eva

    SvaraRadera