söndag 3 februari 2013

Ispromenad


Halv tre i natt, när katten ville in,
 belönades jag med denna vackra syn,
halvmåne bakom björkar.


I dagens härliga väder tog vi
en promenad på den frusna sjön.
Med stavar och broddar under stövlarna
gick det att gå stadigt och tryggt på isen.
Fast jag får alltid lite rysningar på ryggen
när isen sjunger 
och den knäcks i nya sprickbildningar.

 
Gårdagens pimpelfiskare hade tyvärr
lämnat tråkiga spår efter sig.
Jag har svårt att förstå vitsen
med att sitta och dra upp fiskar till ingen nytta.
 
 
Bara slänga abborrarna på isen
och dessutom låta dem ligga och självdö
som pimplaren vid det här hålet hade gjort.
 
 
Den här pimplaren hade åtminstone haft vett
att göra pinan kort för de stackars fiskarna.
 

Abborrarna hade fått huvudena avbrutna,
var det kanske en empatisk kvinna???


I sundet mitt i vår sjö
är det lite lägre vattenstånd
och där en sten sticker upp ovanför vattenytan
har det bildats som en vulkan av isen.
 

 
Naturen är fantastisk i sitt egna skapande!

 
Efter att ha promenerat någon timma
smakade det gott med kaffe och bulle
som vi avnjöt sittande på Stickeberg.
Där brukade vi bada på somrarna
 innan vår båt blev stulen.
Det kan jag fortfarande bli arg för
att man inte får ha sina saker ifred,
fast det är några år sedan nu.
 
 
Mittemot Stickeberg ligger vår slalombacke
som såg ut att vara välbesökt denna vackra dag.


Visst är det vackert?
 
Hoppas att du också
har haft en trevlig och skön helg!


 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar