lördag 1 december 2012

Storfot i trädgården




Fick se dessa stora
märkliga spår på gräsmattan
när jag tittade ut igår morse.
Kunde först inte begripa vem det var
som hälsat på under natten.
 
En rädsla kom krypande i magen
medan jag funderade på vad det kunde
vara för varelse som varit här.

 
När jag följt spåren en bit
delade de på sig och jag kunde se
att det var en älg som gått på gräsmattan.
 
 
 
Den hade på något sätt under en lång sträcka
trampat i sina egna spår
så att det bara blev ett underligt avtryck.
 
Spåren var gigantiska
och det kändes lite kymigt
att ett sååå stort djur
hade varit i vår närhet.
 
Lika långa som min fot var spåren
och jag har stooora fötter.
 
 
Men när jag följde spåren ut från vår tomt
och den hade gått på den frusna asfalten
såg jag att spåren var normalstora för en vuxen älg.
 
Det var en lättnad ska jag säga
efter att ha trott att det var en älg i stil
med Hälges Hunddräpare.
 
 
Det måste på något sätt bero på att det var blötsnö
älgen gick i som gjorde avtrycken så stora.
Ganska fascinerande tycker jag.
 
Naturen har överraskat mig igen!!!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar