fredag 14 december 2012

Frökottar

 
Under en vistelse på Öland
hittade jag de här stora, vackra kottarna.
De har varit bortglömda i garaget några år. 
 
När jag tittade i en bok med julpyssel
 fanns det ett tips om att använda stora kottar
till att mata fåglarna.


Jag nappade direkt på det tipset 
för jag kom på att jag har ju kottar liggandes.
 
Kanske har du några kottar du kan använda?
Det går bra även med mindre kottar.
 
Smält kokosfett och blanda i fågelfrö.
Låt det svalna lite
innan du öser blandningen på kottarna,
som du satt ett band eller snöre i
så att de går att hänga upp i grenarna.
 
Det var så bra att det är riktigt kallt ute 
 för jag fick hälla på fröblandningen i omgångar,
kanske en tredjedel av kotten i taget.
Fröna ramlade bara av annars.
 
Det blev lite spring ut och in
med en dagstidning i handen
som det smälta fettet fick droppa på.
 
 
Men det var värt besväret
och jag fick till en hel del frökottar
som fåglarna verkar gilla.
Här är det två blåmesar som förser sig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar