söndag 16 december 2012

Ensam i världen

Idag gråter mitt hjärta!
Jag fullkomligt hatar detta mildväder
som tär på den vackra snön.
Är det vinter då ska det banne mig
vara riktig vinter, vit och kall
med mycket snö och rimfrost. 
 
 
 
 
 För att glädja mig
tänker jag tillbaka på  
en frusen vinterdag
i veckan som gick .
Jag kännde mig ganska ensam
under min promenad.
Varken såg eller hörde någon.
 
Alla verkade kura inomhus.

 
 



 

 
 
Men plötsligt, när jag står
nere vid sjön och fotograferar
de vackra isformationerna
 på alens hängande kvistar
som når ända ner i vattnet,
händer det något.
 
 
 
 
 
 









 

Tre gräsänder kommer simmande
in i kamerans fokus.  
 
Änderna simmade med näbbarna mot vattenytan,
silade de efter något att äta tro???
 
 
 
 
Jag var inte längre ensam.
Det finns liv ute i den frusna världen.
Fast man kan undra hur djuren
 verkligen har det i kylan? 
 
Jag kunde njuta av ändernas sällskap
 en stund innan de simmade
över till andra sidan av sjön. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar