onsdag 16 januari 2013

Folkes flicka

Det här är min vackra pappa Folke.
 
 
 
Idag är det hans födelsedag.
Han föddes 16 januari 1927 i Valla
och dog tyvärr redan 4 juli 1955
i den olycka jag redan skrivit om.
Folke skulle ha fyllt 86 år.
 
Det är hela 58 år sedan han togs bort från oss.
Ofattbar lång tid har förflutit.
 
Jag minns inte så mycket av min pappa.
Han arbetade så mycket
för att vi skulle få en ännu bättre tillvaro.
Förutom ordinarie arbetet som lastbilschaufför, 
körde han taxi på kvällar och helger.
Han ville bl.a. att vi skulle få en egen bil att åka i
och så småningom bygga en liten villa.
 
Men ödet ville annorlunda.
 
Genom att pappa omkom i en elolycka
tillsammans med en annan man slog tidningen
upp det med stort reportage på första sidan.
Det var ju inte så ofta det hände
större tragedier  på den tiden.
De flesta vuxna i vår stad kände igen dessa män
p.g.a. att den andra mannen ägde ett åkeri
och att pappa även hade kört buss i flera år,
både i stadstrafiken och på landsbygden.
 
Under min tonårstid, när jag började arbeta
och många år senare, när jag i något sammanhang
behövde tala om mitt namn, fick jag ofta frågan:
 "Är du Folkes flicka?"
Jag minns än idag hur stolt jag var
när jag kunde svara: "Ja, det är jag".
 Man mindes fortfarande pappa.
 
Pappa var känd för att vara mycket snäll och hjälpsam.
Vilket gjorde att han var mycket omtyckt
och genom hans arbeten kom han ju i kontakt
med många människor, som också lärde känna honom.
 
 
Nu är det många år sedan någon frågade:
"Är du Folkes flicka?"
De flesta människor
som kände till honom är nog döda nu.
 
Tiden och livet går vidare!
 
 
Kram pappa!
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar