torsdag 17 januari 2013

Ord på vägen

I vår stad har vi en Överskottsmarknad
där man kan lämna in saker man vill bli av med
och handla till väldigt billig penning.
Jag brukar titta in där för att leta böcker.
Att betala 3:- för en inbunden bok
 är ju nästan gratis.
 
I förra veckan hittade jag den här lilla boken,
som bara tyckte att just jag skulle bära hem den.
(Boken är verkligen liten, får rum i min handflata.)
Den låg överst i en av många boktravar 
och bara skrek ut sin titel till mig.
Jag gillar små ord på vägen, så det är klart
att titeln fick mig att reagera.
 
 
Jag brukar vädra ut dåliga energier ur böckerna
 genom att de får lufta sig i uterummet några dagar.
 
 
 
 
Igår kom jag att tänka på boken därute
och hämtade in den.
 Jag hade bara kastat
ett snabbt öga i boken när jag köpte den,
så döm om min förvåning
när jag började bläddra i den från början och fann...
 
 
 
På allra första sidan innanför pärmen har någon skrivit
dessa rader med fina snirkliga bokstäver.
 
Ett vänligt ord, och sagt i rättan tid,
det mäktar mycket uti livets strid.
Det mäktar mera än du ana kan
Det seger över hjärtan vann
Ett vänligt ord och utav hjärtat sagt
o, tro mig du, det har en sällsam makt.
 
Nu måste jag erkänna att jag blev ännu mer
nyfiken på boken.
 

 
 
Boken är tryckt redan 1949.
Jag trodde att den var årtionden yngre.
Nu är det väldigt synd att ägaren
inte skrivit sitt namn i boken.
Det hade varit riktigt trevligt.
 
 
 
 
På allra sista sidan fanns även denna lilla vers.
 
En gång blir allting stilla,
en gång blir allting ro,
ej något skall förvilla
min själ på kvällens bro.
 
Visst är det väl helt makalöst
att jag får fatt i denna lilla bok
där någon vinnlagt sig om att skriva så tänkvärda ord.
Jag blir rörd när jag läser orden
som uppmananar oss hur vi ska leva
och avsluta livet.
 
 
Får en känsla av att det är en äldre kvinna
som skrivit i boken, vad tror du???
 
Kan hon ha diktat orden själv,
eller är det någon som känner igen dem???
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar