torsdag 31 januari 2013

Lyckan i hönshuset


Jag har ju varit på besök hos min dotter
som bor på landet i ett gammalt torp.


 Här är torpets Isbarhönor och tupp.
 

 

 Hönsen gillar verkligen att få spagetti
för de blir så ivriga när de blir serverade.
De slänger runt med spagettistråna
som om det vore maskar.
 
 
Just nu är det bara två hönor som värper,
Dolly och Evita.
De är båda unghöns vilket gör
att äggen är väldigt små än så länge.
 

Men de andra hönsen
kommer säkert igång snart.


 
 
 På tur tror jag att denna lilla Elvira är.
Hon satt på pinnen
och hade riktigt äggsnack för sig
medan hon tittade mot redet,
kaaa-ka-ka-ka-kaaaa...
 
Det är så trivsamt att gå ut till hönsen.
Tuppen håller sig lite i bakgrunden
och håller koll på hönorna,
 är en riktig gentleman, 
 låter hönorna äta först
medan han går omkring och skrockar
ok-ok-ok-ok-ok...  
 
 
Lyckan är att lyfta på luckan till redet
och se äggen ligga där.
Dessa Isbarhönor lägger ägg 
med ljusgröna skal.
Häftigt, eller hur?
 


1 kommentar:

  1. Åhh..Så roligt att läsa inläggena om din dotters Isbarer, och se äggen!!
    Och jag är så glad över att jag fick köpa våra Willgot av henne. Verkligen fin äggfärg, de gröna äggen väcker stor nyfikenhet hos den äldre generationen i vår närhet, och mig med..Jag har aldrig sett ett grönt ägg i verkligheten förrut..ska köpa en äggsug, så nu ska jag blåsa ut en massa gröna ägg och spara!! Jättetrevlig blogg du har!!!Kram Lena

    SvaraRadera