torsdag 24 januari 2013

Pang i rutan

Medan jag står i köket och bakar surdegslimpor
smäller det till rejält mot ett av köksfönstren.
Åh, neeej...
Känner igen ljudet,
ännu en stackars fågel har flugit rakt in i fönsterrutan.
 
Ibland bryter de nacken direkt
och ibland blir de bara omtöcknade 
och flyger iväg efter att ha vilat sig en stund.
Jag tycker det är väldigt obehagligt
vågar nästan inte titta efter,
av rädsla för vad som ska möta min syn.
 
Efter att ha smygit fram och kikat försiktigt
över fönsterkanten, ser jag först ingen fågel.
Tittar noggrannare
och ser då en liten fågel ligga utsträckt på sidan.
Den är alldeles ljus på buken
därför syntes den inte så bra vid första blicken,
smälte ihop med brun trall och snö.
 
Han rycker till i kroppen för varje andetag
 och det ser hemskt ut.
 
 
Jag går och hämtar kameran,
tillbaka ser jag att fågeln har satt sig upp
och burrat upp sig som en liten boll.
Det är ju så kallt idag.
 
Det är en bergfink som krockade med vårt fönster.
Jag har tidigare sett dem komma och äta av fågelfröna.
De är ganska lika bofinkarna.
 

Han satt en lång stund och vilade sig
med huvudet så här bakvänt.
Plötsligt var den borta när jag kikade efter
och jag hoppas att den själv flög bort.
Jag hörde inget ljud av någon rovfågel
och katten var inne
så det är gott hopp om att fågeln klarade sig.
 
Vi har ett litet fönster på andra sidan huset
som man kan se genom från köket.
När fåglarna har bråttom,
blir skrämda av något,
tror de att det är fritt fram att flyga genom huset.
Försöker att komma ihåg att stänga till köksdörren
emellan så att de slipper se rakt igenom,
men det är lätt gjort att glömma,
vilket jag gjorde idag.
 
Skönt att fågeln klarade sig i alla fall.
 


Snart är det fullmåne igen.
 
 


2 kommentarer:

  1. Hej Yvonne!
    Dig var det inte lätt att hitta, men nu så efter lite letande.
    Ser att du lagt dig som följare hos mig och du är så välkommen!
    Småfåglar brukar vi också få i rutan och en gång flög en sparvhök i fönstret, men han kvicknade till så småningom. Rutan höll som tur var!
    Ha en trevlig helg, så tittar jag in en annan dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du tittade in.
      Du har en trevlig blogg som jag gärna vill följa. Jag blir så glad när jag hittar en blogg som inte bara handlar om trädgård och vita väggar.
      Ha det så bra!
      Yvonne

      Radera